Through time. Integrity and transformation of the artwork

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For venues and list of exhibitions please see the program.

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Through time. Integrity and transformation of the artwork: a program of expositions and artists’ residences in occasion of Parma Italian Capital of Culture 2020+21

The CSAC – Centre of studies and Archive of communication of the Parma University reopened the spaces renewed and restored of the Valserena Abbey with Through time: integrity and transformation of the artwork, a program of expositions and artists’ residences organized in occasion of Parma Italian Capital of Culture 2020+21.

The artists involved, from February 2020, are Massimo Bartolini, Luca Vitone ed Eva Marisaldi.

The artists have been invited to reflect on the heritage preserved inside the CSAC proposing their own interpretation, a collection of archives with which they could face and interact to create installations that will open during 2020, followed by an editorial project: three volumes edited by the publishing company All Around Art.

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Through time: integrity and transformation of the artwork

Programme of the artists’ residences

Edited by Francesca Zanella

Expositions by Massimo Bartolini, Luca Vitone and Eva Marisaldi

Edited by Marco Scotti

Luca Vitone. Il Canone

Hours:

from September 6 to october 18, 2020
Wednesday, Thursday and Friday from 3pm to 7pm

Saturday and Sunday from 10am to 7pm
Closed on Monday and Tuesday.

Dove : CSAC

The second chapter of Through Time involves Luca Vitone, already protagonist of a residence at the CSAS in 2017 in occasion of the project #GrandTourists, an artist who has always worked on the idea of place, as a production of culture and memory.

L’Archivio-Museo CSAC conserva a partire dal 1968 oltre 12 milioni di pezzi suddivisi in cinque sezioni: Arte, Fotografia, Media, Progetto e Spettacolo. Dopo Massimo Bartolini, che il 16 febbraio scorso ha inaugurato l’installazione On Identikit (chiusa con due settimane di anticipo, causa emergenza sanitaria, lo scorso 8 marzo 2020), a confrontarsi con questo patrimonio preziosissimo sarà Luca Vitone, già protagonista di una residenza presso lo CSAC nel 2017 nell’ambito del progetto #GrandTourists. In quell’occasione, Luca Vitone aveva potuto letteralmente immergersi negli archivi e nelle collezioni CSAC, confrontandosi al tempo stesso con la città di Parma e una rete di altri archivi e musei.

Vitone, artista che da sempre lavora sull’idea di luogo, produzione culturale e memoria, propone nell’ambito di Through time l’esito espositivo di quella residenza: Il Canone, un omaggio al concetto stesso di archivio a partire dal furgone utilizzato fino all’inizio degli anni 2000 dallo CSAC per il trasporto e l’acquisizione delle opere e degli archivi. Il mezzo di trasporto – metafora dell’azione del prelevare e dell’agire per la raccolta e la costruzione dell’archivio – sarà allestito nell’imponente navata centrale della Chiesa abbaziale, seguito da una lunga “parata” di lavori e progetti che rappresentano un ampio spettro della ricerca artistico-culturale italiana del Novecento, selezionati dall’artista con un criterio del tutto personale, quasi a ricostruire immaginari legami tra le opere conservate allo CSAC e le proprie vicende biografiche. 

Per l’artista, “entrare nell’archivio del CSAC è come immergersi in un mare tropicale, di quelli noti per lo snorkeling. Impossibile non rimanerne affascinati, anche se non si riconoscono i pesci si è frastornati dai colori, dalle forme e soprattutto dalla quantità di animali da osservare. […] Ma c’era una cosa che mi tornava sempre alla mente: un furgone bianco, parcheggiato nell’angolo più lontano del piazzale, come fosse abbandonato, stava lì con la sua scritta sulla portiera ‘Università di Parma’ a testimoniare il suo ruolo passato”. 

Nella visione di Luca Vitone il furgone rimanda concettualmente all’opera Das Rudel di Joseph Beuys del 1969, in cui 24 slitte in legno fuoriescono da un vecchio furgoncino Volkswagen. Come per Beuys, anche in questo caso, le 24 opere e oggetti che il furgone dell’Università di Parma lascia dietro di sè sono collegate a episodi autobiografici dell’artista oppure ad autori che hanno profondamente segnato la sua crescita artistica, riscoperti all’interno degli archivi CSAC. Tra questi figurano Ugo Mulas, Alighiero Boetti, Gianni Colombo, Lucio Fontana, Mario Schifano, Mario Nigro, Pietro Consagra, Alberto Rosselli, Afro Basaldella, Luigi Ghirri, Erberto Carboni, Archizoom Associati, Walter Albini, Giosetta Fioroni, Michelangelo Pistoletto, Maddalena Dimt, Franco Albini, Danilo Donati/Sartoria Farani, Ettore Sottsass jr./Sottsass Associati, Andrea Branzi, la rivista satirica “Il Male” e persino un anonimo, autore di un’imitazione di una lampada di Vico Magistretti.

Eva Marisaldi. Secondi Tempi

Hours:

From December 6 , 2020 to January 31, 2021.
Inauguration on Saturday 5 September at 11am
Wednesday, Thursday and Friday from 3pm to 7pm
Saturday and Sunday from 10am to 7pm
Closed on Monday and Tuesday

Dove : CSAC

The final chapter of Through time opens on September 5, 2020 (until October 17, 2020) and will feature Eva Marisaldi, an artist who had already worked on the CSAC archives in 2017 as part of the project “L’Abbazia per tutti”, financed by MIUR, when the artist had produced, with the collaboration of Enrico Serotti, the audio-video work “Jukebox” adressed to the disabled and non-disabled public, with a view to an inclusive approach to the Archive-Museum.

“The final chapter of Through time opens on September 5, 2020 (until October 17, 2020) and will feature Eva Marisaldi, an artist who had already worked on the CSAC archives in 2017 as part of the project “L’Abbazia per tutti”, financed by MIUR, when the artist had produced, with the collaboration of Enrico Serotti, the audio-video work “Jukebox” adressed to the disabled and non-disabled public, with a view to an inclusive approach to the Archive-Museum.

Eva Marisaldi expresses herself through a multifaceted artistic language mediated between photographs, artifacts, actions, videos, animations, installations, alternating with embroidery and drawing techniques.
Her works are also characterized by a refined narrative vein. In her research she takes inspiration from reality but focuses on hidden aspects of everyday situations, analyzing them through her way of making art, a playful process that goes into the sphere of fantasy and imagination. Questioning herself on issues such as dialogue and communication, Eva Marisaldi investigates the possibilities for individual and collective reflection within the exhibition space, dealing with it in an always delicate and elegant way. Her works consequently do not produce an immediate impact, her interventions are complex and are characterized by an initial sense of disorientation, requiring long pauses for reflection and careful observation.”

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